Bo

Hyresgästens ansvar

Vissa delar av lägenheten underhålls av dig som hyresgäst.

  • Regelbundet rensa och rengöra vattenlås under handfat
  • Regelbundet rensa och rengöra badrumsbrunn
  • Byte av ljuskällor i badrum och kök
  • Regelbundet kontrollera brandvarnare och byta batteri vid behov
  • Vissa lägenheter har persienner eller rullgardiner som efterlämnats av
    föregående hyresgäst som hyresvärden ej ansvarar för.

Brand

Vid brand, ring 112. Brandvarnare finns monterade i varje lägenhet. Hyresgästen ansvarar för att hålla brandvarnaren ren samt funktionstesta brandvarnaren och byta batteri vid behov.

Bredband / TV

Alla våra lägenheter är uppkopplade på Karlskrona stadsnät som erbjuder olika tjänster. Gå till nedan adress för att beställa och aktivera vad du önskar. bredbandstjanster.affarsverken.se/serviceguide

TV

Traditionell TV levereras via Tele2.

Jour

Vid akuta ärenden som uppstår på kvällar eller helger går det bra att ringa vår jour på 0455-28700. Jourtjänsten ska endast användas för akuta ärenden när hyresvärden inte kan nås. Har ni något problem i lägenheten kan en felanmälan göras här eller via telefon 0708-300065.

Målning

Vi målar kontinuerligt om våra lägenheter, men skull du ändå önska att måla om själv måste ni kontakta oss. Vi godkänner bara vit färg och arbetet ska vara fackmannamässigt utfört.

Nycklar och lås

Alla våra nycklar är låsta för kopiering och skulle ni behöva en extra nyckel kontaktar ni oss. Om ni har blivit utelåst kan vi hjälpa er men då utgår en avgift på 800 kr.

Rökning

Rökning är inte tillåten i våra lägenheter, om vi märker att lägenheten luktar rök vid besiktning är ni ersättningsskyldiga för åtgärderna.

Balkong

Det är härligt med balkong men tänk på att det är fler som bor i huset, mattor får inte skakas från balkongen och fimpar får absolut inte kastas ut. Grillar är inte tillåtet pga brandrisk men en elektrisk variant kan vara ok men tänk på att det kan osa in till grannen.

Egna installationer

Installationer som gör permanent åverkan på lägenheten är inte tillåtet utan hyresvärden godkännande. Alla installationer måste ske fackmannamässigt och ni är ansvariga för eventuella skador som kan uppstå.

Störning

Stör ej grannar med tex hög musik, särskild hänsyn ska visas mellan 22:00 och 07:00. Informera grannar om ni planerar att ha fest så kan ni säker komma överens om vad som är lämpligt. Hög musik som stör andra boende kan betraktas som störning och störningar kan i sin tur leda till att man förlorar rätten till sin lägenhet.

Hemförsäkring

Du som hyresgäst måste ha hemförsäkring från dagen du flyttar in till dagen du flyttar ut.

Sopor

Soprummet är ett gemensamt utrymme där det är extra viktigt att tänka på sina grannar. Utrymmet blir snabbt fullt om ni inte tänker på att slänga rätt sak på rätt plats samt viker ihop kartonger. Detta är extra viktig vid högtider då det blir många kartonger och papper som ska slängas. Det skräp som inte finns möjlighet att slänga i soprummet ska tas till närmaste sorteringsstation. Sopor.nu har bra information om ni undrar hur något ska sorteras.

Tvättstuga

Tvättstugan bokas via kalender utanför tvättstugan, man får endast boka en tid och först när den är förbrukad kan man boka en ny. Lämna tvättstugan som du hittar den och städa ordentligt efter dig, regler sitter på dörren till tvättstugan. Tvättstugan får inte användas efter kl 22:00.

Ventilation

För att ventilationen ska fungera krävs det att ventilerna som sitter på fönster är öppna. Om dessa inte är öppna kan det leda till dålig luft och i värsta falla att det utvecklas mögel i lägenheten.

Skadedjur

Ibland kan skadedjur som tex silverfiskar eller myror blir ett problem. Vi har skadedjursförsäkring genom DINA försäkringar. Kontakta företaget Nomor på 0771-122300 eller anmäl via nomor.se.